Eetschema’s en hardlopen met Evy Gruyaert

healthyZoals ik in mijn vorige post al had gezegd, ben ik op de gezonde toer. In dit artikel zal ik toelichten wat ik daar allemaal voor doe!

Disclaimer: Ik ben niet ontevreden met mezelf of te dik, ik wil gewoon gezonder gaan leven en me lekkerder voelen in mijn lichaam. Dus wat ik voor mezelf heb gepland is ook alleen maar mijn mening (ben geen expert ofzo).

FOOOOOOD

Zoals vele mensen ben ik ook redelijk geobsedeerd met alles wat met eten te maken heeft. Maar, wie gezond wil zijn zal gezond moeten eten. En wat is gezond eten dan?

Koolhydraatarm dieet, detoxen, een crashdieet, geen suiker meer, ik heb het allemaal geprobeerd. En allemaal houd ik het een week vol en dan zeggen mijn hersenen: “STOP hiermee!”. Of eigenlijk zijn mijn hersenen niet meer capabel normaal te functioneren omdat ik alleen nog maar wil eten. Daarna denk ik: “Wacht, ik ga gewoon non-stop sporten!” Maar daarvan weet iedereen dat het geen zin heeft om dit een keer per maand te doen…

Het laatste halfjaar had ik het erg druk, en omdat eten minder energie kost dan sporten ben ik op mijn eten gaan letten. Ik ben veel water gaan drinken, en meer fruit gaan eten. Alleen daarnaast deed ik pas boodschappen wanneer ik eten nodig had. Dan was mijn energiepijl weer laag en ging ik naar de winkel om het weer omhoog te krijgen met veel suiker. Ik baalde ervan dat ik zo slecht bezig was en dat ik niet sportte, maar tegelijkertijd besefte ik dat als ik resultaat wilde boeken, ik ook anders moest gaan eten.

EETSCHEMA

In plaats van impulsief boodschappen te doen op het laatste moment, ben ik nu wekelijks boodschappen gaan doen. Ik heb voor nu twee weekschema’s gemaakt. Ik wil er nog meer maken, maar deze maand houd ik het denk ik hierbij.

Sommige mensen zullen dit misschien een beetje eenzijdig eetschema vinden, maar als je het vergelijkt met wat ik normaal at is het een grote vooruitgang! En het is een begin! (tips zijn welkom 🙂 )

Schema A

Ik heb hiervoor dus alle boodschappen gehaald, en ik ben nu op mijn derde dag. Er zijn wel een aantal dingen die nu al niet meer kloppen. Ik heb de bolus op zaterdag vervangen voor een cracker met geitenkaas, en van de vier boterhammen in mijn lunch ga ik er denk ik twee maken.

Ik heb het niet al te moeilijk gemaakt voor mezelf, maar ik wil gewoon regelmatig eten. Ik krijg nu alles binnen wat ik nodig heb, en ik eet weinig onnodige suikers. Ook eet ik veel vezels waar ik langer op kan leven en waardoor mijn bloedsuiker gewoon normaal blijft. Tot nu toe bevalt het me prima. Natuurlijk mis ik nog wel een aantal voedingsstoffen (zoals vis), maar die komen terug in mijn tweede schema:

Schema BIk kook telkens voor twee keer, en mijn ingevroren maaltijden van week A kan ik in week B weer uit de vriezer halen. Dan is het al helemaal gevarieerd. Ik houd me ook niet helemaal strikt aan het schema wat betreft het fruit. Ik eet gewoon het fruit waar ik zin in heb, als het na een week maar op is. Vandaag heb ik wel de smoothie uit mijn schema gemaakt, die is echt lekker! Ik ga sowieso binnenkort weer nieuwe schema’s maken, met onder andere meer antioxidanten erin. Wie leuke tips heeft; laat me ze asjeblieft horen!

SPORTEN

Ik heb momenteel een abonnement bij de Basic-Fit, maar elke keer als ik ga voel ik me een beetje zoekende. Ik wilde graag over de week verdelen wat ik train, maar uiteindelijk ging ik dan maar één keer per week en had ik alleen mijn benen getraind..

Vanaf volgende week ga ik met een vriendin twee keer per week sporten. Op dinsdag en donderdag. Ik ga dan op maandag ‘Arms & Abs’ doen, en donderdag mijn benen en rug.

“Ja maar je moet ook cardiooooo!!!!!”

Ja, ik moet ook cardio trainen. Daarvoor heb ik een mooie oplossing gevonden. Ik ga met behulp van de podcasts van Evy Gruyaert opbouwen om 5km te kunnen gaan hardlopen. Zij spreekt je dan aan via je telefoon en ondertussen speelt er muziek. Ik heb hier veel positieve verhalen over gehoord, en ik kan wel wat coaching gebruiken. De podcasts duren ongeveer een halfuur per keer, en het zijn rond de 30 lessen.

Als ik die lessen onder de knie heb kan ik ook nog lessen nemen om 10km te kunnen gaan hardlopen, maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

maxresdefault-3.jpg

SPORTACCESOIRE

Dit is niet mijn hand! Ik heb dit horloge gekocht, maar dan in het paars. Hij kostte €38,98 bij bol.com. Als ik ga hardlopen geeft dit horloge mijn hartslag aan, en of ik harder of zachter moet gaan lopen. Ik heb mijn gegevens erop ingevuld, en welke soort training ik wil doen. Handuuug.

 

 

Morgen begin ik dus met mijn eerste hardloop sessie. Ik ga iedere vrijdag updates posten over mijn proces, en of ik het volhoud! Ook ga ik binnenkort weer nieuwe schema’s maken, met onder andere meer antioxidanten erin. Wie leuke tips heeft; laat me ze asjeblieft horen!

Liefs,

Muriël

 

 

Advertenties

3 thoughts on “Eetschema’s en hardlopen met Evy Gruyaert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s